Wat doe je als je 2 bananen hebt die zwart zien en bijna vanzelf uit de fruitmand kruipen? Juist ja, verwerken in Havermout Banaankoekjes! Zo komen bijna al mijn banaan-recepten tot stand trouwens. Of wacht, er gaat ook nog een dochtertje aan vooraf die zegt ‘mamaaaa, wanneer koop je nog eens bananen?’ Ik, die dan bananen aanschaf, en dochterlief die ‘plots’ geen bananen meer lust #kendet ?

havermout banaankoekjes

Zelf ben ik niet zo’n fan van bananen (anders kwam ik dus niet in dit scenario terecht 🙂 ). Dus ook nu, met 2 overrijpe bananen, moest ik iets maken. Want die bananen zomaar in de GFT bak kieperen vind ik dan ook weer zonde.

Het recept van deze Havermout Banaankoekjes is echt zo ongelofelijk eenvoudig! Je hebt er geen mixer voor nodig, slechts 4 ingrediënten en maar 1 mengkom. Kan het nog eenvoudiger?

Ze zijn in een ‘hik en een wip’ klaar en moeten maar 15 minuutjes in de oven. Dus weet jij niet wat doen met die bananen? Niet getreurd! Want die bananen smaken eens zo lekker in dit recept.

Nog meer banaan-inspiratie nodig? Bekijk dan zeker ook deze recepten:

havermout banaankoekjes

Havermout banaankoekjes

Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk
Glutenvrij
Lactosevrij
Ei-vrij
Vegan
Voorbereidingstijd 10 min
Bereidingstijd 15 min
Totale tijd 25 min
Gang Tussendoortje
Porties 12 koekjes
calorieën 82 kcal

Ingrediënten
  

  • 200 g overrijpe banaan (zonder schil gewogen)
  • 120 g (glutenvrije) havermout
  • 20 g kokosrasp
  • 40 g (lactosevrije) pure chocolade in stukjes

Instructies
 

  • Verwarm de oven voor op 180°C en bekleed een bakplaat met bakpapier. 
  • Prak de bananen in een mengkom en voeg er de havermout, kokosrasp en chocoladestukjes aan toe. Meng met een lepel.
  • Rol balletjes van +/- 30 g met je handen en leg ze op de bakplaat. Druk ze lichtjes plat met je hand. 
  • Bak de koekjes gedurende 15 min in de voorverwarmde oven. 

Notities

Per stuk van 30 g beslag
Koolhydraten: 11 g
Kcal: 82
Vetten: 3,0 g
Verz.vetten: 1,8 g
Eiwit: 1,8 g
Vezels, 1,6 g
Trefwoord banaan, bananen, havermout