Ik ben altijd op zoek naar een evenwichtig tussendoortje voor mijn kinderen. Ze zijn echt zot van granola repen, maar in de meeste zitten toch triest veel suikers. En wat doen we dan? Zelf een oplossing bedenken natuurlijk!? Wederom nam ik mijn goede vriend Zùsto onder de arm! Ik maakte met succes gezouten karamel met Zùsto (hiervoor gebruikte ik mijn standaard recept maar verving de suiker door Zùsto) en verwerkte deze nadien in mijn repen.

Ik weet niet of ik er veel doekjes om moet winden, maar euh… salted caramel en granola bars, sounds like a match made in heaven to me! En dat is het ook, de kinderen zijn er echt wild van en verkiezen met voorsprong deze repen bovenop het hele koekassortiment in onze voorraadkast (en ik ook by the way!).

Het recept is echt doodeenvoudig en snel klaar. Deze repen bevatten ongeveer 13 koolhydraten per stuk en zijn dus een perfect tussendoortje voor iemand met diabetes. Maar ook voor de niet-diabeten onder ons is dit een voedzame en gezonde snack.

Algemeen

  • Bereidingstijd: 15 min + 40-50 min in de oven
  • Moeilijkheidsgraad:
  • Vinden van ingrediënten:
  • Koolhydraten: 13 g per stuk (als je 10 repen uit je granola mix haalt)

Benodigdheden

  • Weegschaal
  • Mengkom
  • Bakblik of een rechthoekige ovenschotel.

Ingrediënten

  • 200 g havervlokken
  • 50 g gehakte hazelnoten
  • 2 el zonnebloempitten
  • 100 g gezouten karamel (volgens dit recept ; de hoeveelheden in dit recept zijn net genoeg)
  • 2 el water
  • 2 el arachide olie (of zonnebloem olie)

Instructies

  1. Verwarm de oven voor op 150°C
  2. Meng de havervlokken in een mengkom samen met de arachide olie en het water.
  3. Spreid uit over een met bakpapier beklede bakplaat en bak gedurende 20 min in een voorverwarmde oven.
  4. Doe de geroosterde havermout/noten in een mengkom en meng er de zonnebloempitten onder.
  5. Doe er de gezouten karamel bij en meng.
  6. Stort de granola in een met bakpapier beklede ovenschotel en druk stevig aan tot ongeveer 1,5 cm (geen ramp als de ovenschotel te groot is, de granola blijft op zijn plaats).
  7. Zet in de koelkast om op te stijven (gedurende enkele uren).
  8. Snij de grote plak in 10 gelijke stukken.
  9. Smakelijk!

Post delen of pinnen?